Žilina


Festival frankofónnych filmov v Žiline


Múr, dokumentárny film (Simone BITTON, 2004, 100’, slovenské titulky)

Prechádzajúc pozdĺž deliacej trasy, ktorá otvára oblasť plnú dejín, oblasť medzi Izraelom a Palestínou, Simone Bitton zbiera hebrejské a arabské texty, piesne a odozvy od tých, ktorých « Múr » oddeľuje: od detí, pracovníkov, vojakov…

Veľmi osobné kinematografické sprostredkovanie navrhnuté režisérkou, ktorá zahladzujúc stopy po nenávisti, utvrdzuje svoju dvojitú židovskú a arabskú kultúru: « Tento múr, ktorý som nafilmovala, je súčasťou mňa samotnej ako aj súčasťou duševného a ľudského horizontu mojich postáv(…). Múr je politický film, pretože všetko je politické, ale nerozpráva o politike. Rozpráva o mne, o nás. »

Veľká Cena Fidmarseille 2004, Pätnástka režisérov – Festival v Cannes 2004

Odessa… Odessa !, dokumentárny film (Michale BOGANIM, 2004, 100’, slovenské titulky)

« Odessa je súčasťou miest so zaklínajúcimi menami. Je to mytické mesto, ktoré bolo okrem iného kolískou jidišskej kultúry, je jedným z tých miest, ktoré nosíme v sebe ešte dávno pred tým ako ho navštívime. »

Michale Boganim, mladý francúzsko-izraelský režisér, sleduje dráhu židovskej komunity z Odessy, vyhnanej do Izraelu a do USA. Ponúka nám nostalgický a pútavý triptych, zriadený okolo troch miest a troch farieb: Odessy, modrej ako staré mestečko zvädnutej krásy, Little Odessy, ruskej enklávy v new-yorskej farbe tehly a Ashdodu, mesta vynárajúceho sa z izraelskej púšte, z oslňujúcej beloby.

Cena Marcorelles, Kino Réel 2005

Malý Jerusalem (La petite Jérusalem), fikcia (Karin ALBOU, 2005, 94’, slovenské titulky)

Príbeh o tolerancii a možnosti voľby odohrávajúci sa na predmestí Paríža, v štvrti prezývanej "Malý Jeruzalem", pretože tu žije veľa Židov a emigrantov. Študentka filozofie Laura stojí pred voľbou medzi náboženstvom konzervatívnej komunity, v ktorej vyrastala a moderným svetom s úplne inými pravidlami. Prežívajúc prvý ľúbostný pomer s moslimským chlapcom, nelegálne žijúcim vo Francúzsku, je zožieraná filozofickými otázkami voľby pohľadu na svet.

Zlí chlapci, kronika násilia, dokumentárny film (D. CARR-BROWN, 2004, 90’, slovenské titulky)

Alebo ako sa jedna malá mestská rezidencia za 40 rokov zmenila na geto..... Obdobie dvoch generácií, ktoré postupne stratili svoju tvár kvôli každodennému násiliu....

Tento dokument je kritickým pohľadom na imigračnú politiku a politiku územného plánovania za posledné desaťročia vo Francúzsku.

Nie sme bicyklové značky, dokumentarný film (Jean-Pierre THORN, 2002, 90’, slovenské titulky)

Je portrét mladého 30- ročného tanečníka hip-hopu, Ahmeda M’Hemdiho – umelecké meno, Bouda – ale tiež hromadný portrét generácie « 93 ». Tento film nepretržite sa posuvajúci od skutočnosti k predstavivosti hovorí, že aj napriek ťažkej minulosti život môže byť úspešný.

Bouda je metafora pre celú mládež na okraji priepasti vo Francúzsku. Striedanie rozhovorov s choreografiami zlaďuje tento nakrútený príbeh ako by hral nejaký super talentovaný DJ. Sme ďaleko od novinárskych snímok z predmestí, sme v živote, čo nabližšie pri tom, čo nám môže umožniť uniknúť z reality.

FIPA 2003, Etats généraux du film documentaire 2003

Únik (L’esquive), fikcia (Abdellatif KECHICHE, 2002, 117’, České titulky)

Pozoruhodný civilný snímok z prostredia parížskeho sídliska. Dospievajúci Krimo sa podobne ako jeho vrstovníci z rodín arabských prisťahovalcov len tak poflakuje a nudí. To sa však mení, keď spoznáva príťažlivú Lýdiu, ktorá pripravuje spolu so spolužiakmi Marivauxovu divadelnú hru. Pred Krimom sa tak otvára dosiaľ neznámy svet umenia a spisovnej francúzštiny. Starobylý divadelný text mu pomáhá hľadať slová ináč nešikovného vyjadrenia lásky... Podarí sa mu v roli Harlekýna vymaniť zo všednosti života prisťahovalcov a preniknúť do niečoho vznešenejšieho?

4 Césari 2005!

Paul vo svojom živote (Paul dans sa vie), dokumentárny film (Rémi MAUGER, 2004, 100’, slovenské titulky)

Paul, roľník, rybár a starý mládenec bude mať čoskoro 75 rokov. Žije so svojimi dvoma mladšími sestrami, tiež slobodné, a po tom ako odpracoval a prežil celý svoj život v Cotentin (Francúzsko) sa chystá ísť na dôchodok.

Práve tento osobitý moment si vybral Rémi Mauger, aby priblížil tohto muža, ktorého dobre pozná, symbol sveta dlhodobo chráneného pred moderným svetom a odsúdeného na zánik. Portrét nafilmovaný s jemnosťou, v ktorom sa režisérovi podarilo nájsť ten správny odstup, pri čom mu pomohla jeho postava s obdivuhodnou bystrosťou a rozvahou : « Čo je to, čo chceš robiť? Je to film? Bude ťa to stáť veľa námahy. Si ako všetci. Musíš ma pokladať za folklórneho. Ale ja nie som vo folklóre. Som vo svojom živote. »

FIPA d’argent (section Documentaires de création)

Alimentation générale, dokumentárny film (Chantal BRIET, 2006, 84’, slovenské titulky)

Ali prevádzkuje starý obchodík, ktorý mesto Cité à Epinay-sur-Seine zabudlo zrekonštruovať. Vidí mnoho ľudí prechádzajúcich jeho obchodom, pričom sú to viac než len klienti. Kamera ustúpi do úzadia a my stretávame postavy s dušou, citmi, občas v beznádeji : ľudské bytosti !

Vyšívačky (Brodeuses), fikcia (Eléonore FAUCHER, 2004, 88’, slovenské titulky)

Keď sa sedemnásťročná Claire dozvie, že je v piatom mesiaci tehotenstva, rozhodne sa dieťa priviesť na svet v utajení. Útočisko nájde u pani Melikian, vyšívačky, ktorá pracuje pre slávne módne domy. Deň po dni, krok po kroku, ich čoraz silnejšie spája nielen vyšívanie, no aj takmer materské puto.

Nominácia César 2005 v kategórii Najlepší prvý film